Al ruim 100 jaar de veelzijdige aannemer uit Eastermar!

Bij de restauratie van ‘Nieuw Stedma’ aan de Grote Hornstweg te Eastemar kwam aan het licht dat één van de draagbalken (draaghout) in de dakconstructie van de kap verrot was.
Dit stukje 'hogere restauratiekunde' vroeg om een staaltje vakwerk van Bouwbedrijf Swart.
 
Om te beginnen werd het dak met een 7 meter hoge steiger en een een tijdelijke staalconstructie ondersteund. Daarna werd het oude draaghout verwijderd. Vervolgens kon een nieuwe balk voorbereid worden, een stuk larix van maar liefst 450 kg! Omdat het werken met zo'n enorme balk op een dergelijke hoogte lastig is, werd het hout van te voren pasklaar gemaakt.
 
De meest moeilijke fase was het omhoog takelen en op zijn plaats brengen van het nieuwe draaghout. Er werd besloten om de balk van buitenaf in te brengen door een tijdelijk gat in het dak.
Met een kraan van Kielstra werd de balk aan twee lussen opgehesen en precies horizontaal voor het gat gehesen, een zeer nauwkeurige klus voor de kraanbestuurder. Stukje bij beetje werd het draaghout daarna naar binnen getrokken en gezekerd tot de voorste lus kon worden losgemaakt. Uiteindelijk kwam het toch nog even op ouderwetse spierkracht aan om de balk in zijn geheel naar binnen en op zijn plaats te krijgen.
 
In het fotoverslag het verloop van het proces.

Oude draagbalk verwijderdDe rotte draagbalkOude draagbalk verwijderdTijdelijke draagconstructie7 meter hoge steiger voor de tijdelijke constructieNieuwe draagbalk van lariks op maat gemaaktNieuwe draagbalk van lariks op maat gemaaktEr wordt een gat in het dak gemaakt voor de nieuwe balkWachten op de kraanDe kraan hijst de nieuwe balk richting het gat in het dakSpannend momentPassen en metenPassen en metenMilimeterwerk voor de kraanmachinistMilimeterwerk voor de kraanmachinistEén foutje en het dak wordt beschadigdHeel langzaam kan de balk naar binnen geschovenVoorzichtig doorschuiven en communiceren met de kraanmachinistSpierkracht nodig voor het laatste stukje